En dansföreställning av Sofia Castro. Med projektioner, elektronisk musik, fascinerande ljus och dans blir verket inte bara originellt, utan även väldigt vackert.
Flamencoförnyaren Sofia Castro turnerar ännu en gång med Dansnät Sverige. Den här gången synar hon vår strävan efter det som betraktas vara äkta.
Sofia Castro är flamencodansaren och koreografen som beslutsamt axlat rollen som uppstickare inom flamencon. Med gränsöverskridande samarbeten och med känsla för förnyelse aktualiserar hon flamencon med banbrytande rytmer och hårda klackstamp. Det här får henne att upplevas både som provokativ och nyskapande. En frisk röst i ett annars traditionellt fält.
Hennes föreställning IMPURO är inget undantag. Genom att penetrera innebörden av orden autentisk, ren och äkta omarbetar Castro flamencon på ett sätt bara hon kan. Med projektioner, elektronisk musik och fascinerande ljus blir verket inte bara originellt, utan även särdeles vackert.
Det är i brytpunkten mellan vad som anses rent/orent, äkta/oäkta som föreställningen har växt fram. Den ifrågasätter varför det oförvanskade anses eftersträvansvärt och överordnas det som betraktas som oäkta. I stället väljer IMPURO att se det orena och oäkta som oumbärliga beståndsdelar och en förutsättning för vidareutveckling av konstformen.
Scenografin består av tre rum som alla representerar olika tankar och förhållningssätt till vilka vi är och hur jag blev jag.
- Minnet. Minnet är vår historia, det vi har med oss, vårt ursprung. Tranås eller Montevideo. Stockholm eller Sevilla. Ett annat språk, en annan världsbild, en annan referens eller erfarenhet som blir en ekokammare för nuet att klinga i.
- Huden. Ytan. Det vi är i andras ögon. I kontrast till hur jag upplever mig själv. Fördomar och tankar som formas utifrån kultur, ålder, kön, klass och utseende. I mig, i dig, i alla.
- Mötet. Sökarljuset landar i mötet, den plats där nödvändiga processer kan växa och ta form och skapa förutsättningar för utveckling och förståelse.
Alla dessa tre världar är djupt sammanflätade med varandra. När slutar huden och när börjar minnet? Är mötet en brygga mellan dåtid och framtid? Hur färgar minnet av sig i mötet?
Afra Rubino inleder med livemusik på gitarr i foajén från 17.00.
Afras musik är en blandning av klassisk flamenco, latinamerikanska rytmer och nyskapande kompositioner i egen kaskad. I Andalusien studerade hon med spanska gitarrmästare och idag lever och verkar hon i Göteborg.